Markedet for el-sykler begynner så smått å ta av i Norge, selv om veksten holder seg stabil og vil ventes å stabilisere seg på et nivå i løpet av noen år. Kanskje vil taket ligge på en 50-60000 solgte el-sykler hvert år. Det er en formidabel økning på bare et tiår. Hvilke el-sykler er det som får best karakterer og hva bør man prioritere på en el-sykkel til arbeidsreisen?
El-sykkel som alternativ til bilen
Noe av poenget med el-sykler er at de skal kunne brukes i stedet for bilen til det dagligdagse aktivitetene som arbeid og skole. Det er bra for miljøet og godt for helsa. Jo flere som vil ta i bruk el-sykkelen som alternativ til bilen, er et steg i riktig retning er det mange eksperter som uttaler. Likevel er det mye vanskeligere å finne el-sykler som passer godt til det norske markedet, i forhold til mange andre land hvor klimaet er mer stabilt. Men at flere er villige til å bruke el-sykkel som alternativ til bilen, ses på som en positiv trend i samfunnet.
Hva bekymrer folket?
Det er ofte rekkevidde på batteriet mange er bekymret for, men de fleste el-sykler i dag kommer med batteri eller batteripakker som gjør at man kan sykle opptil 200 kilometer på dem uten å måtte lade om batteriene. Det betyr at det sjelden vil være noe fare for å gå tom for batteri selv for de som har ganske lang vei til jobben. Selv om man i en reklame for en el-sykkel vil finne et tall, skal man ta i betraktning vær og temperatur i tillegg slik at man kan redusere rekkevidden med rundt 10%. Likevel er rekkevidden på de beste el-syklene veldig god.
En annen ting er pris. Prisen på el-sykler varierer like mye som vanlige sykler. Mange er priset høyt på grunn av at de bruker de aller beste materialene, men ofte må man betale en sum bare for merket. Det går fint an å ha en meget god el-sykkel, selv om ikke merket er veldig kjent. Prisen for en rimelig god el-sykkel kommer på mellom 10-30000 kroner.
Hva sier ekspertene?
Det er naturlig å se for seg el-sykkel i en by og derfor er utvalget her generelt bysykler.
Samedi 28 Brown
Samedi 28 Brown er en perfekt el-sykkel for arbeidsreisen. Den er utstyr med Shimano-komponenter og har et Bosch-batteri festet til ramma. Den har hydrauliske skivebremser, noe som nesten er et must med en sykkel som veier 22 kg. Med denne kan man velge mellom ulike nivå for tråkkhjelp, noe som fører til at man kan ta turen helt med ro uten å bli svett. Denne kan man få kjøpt hos Trondheim elsykkel. Prisen er 26900 kr. og rekkevidden mellom 50-80 km.
Winora Y280.X hybrid
Winora Y280.X hybrid er også en el-sykkel for hverdagsmosjonisten. Motoren er montert på kranken, og batteripakken på underrøret for å få lavt tyngdepunkt. Det spiller ingen rolle om man bruker denne på sommer eller vinter, og passer utmerket til å komme seg hurtig til jobben. Batteriet er fra Yamaha, og yter 250 W ned i pedalen. Dermed er det enkelt å komme seg opp den siste kneika etter en lang arbeidsdag. Det er enkelt å bestille denne rakkeren på sportsbua sine sider for litt over 19000 kr.
Velo City Energy Boost USX
Den rimeligste i denne artikkelen er en Velo City Energy Boost USX. Den har både skivebremser med hydraulisk system og krankmotor med batteriet pent plassert på rammens underrør. For 15000 kr. har man et alternativ til bilen som uansett ville kostet mye å forsikre, vedlikeholde og stadig fylle opp med drivstoff. Det eneste man trenger her er godt humør og sans for vind i håret. Ved krankmontert motor slipper man problemer dersom man punkterer og det er lett å holde vedlike. Motoren kommer fra den kinesiske produsenten Bafang, og kan handles på for eksempel XXL. Denne veier også rundt 23 kg.