Velg en side

En el-sykkel består av mange enheter som har betydning for sluttresultatet. Det er ulike typer med forskjellige girsystem. Valg av hjulstørrelse, dekktype og utveksling er viktige faktorer å tenke på. Når det gjelder e-sykkel er det likevel to enheter som skiller seg ut fra vanlig sykkel. Det er batteri og motor. Her skal vi se nærmere på hvilke motorer man kan velge mellom og deres fordeler og svakheter.

I hovedsak kan en velge mellom nav-motorer og krank-motorer. En kan velge om motoren skal sitte foran, bak eller på midten.

Forhjuls-motor

Den rimeligste og på mange måter minst kompliserte løsningen er en nav-motor i forhjulet. Dette kalles også en forhjuls-motor. Nav-motoren montert på forhjulet kompliserer i liten grad sykkelens ordinære drift, som består av krank med pedaler, kraftoverføring som oftest i form av kjede, og utveksling eller gir med bakhjulet. Valg av forhjuls-motor gjør at avmontering av bakhjulet – for eksempel i sammenheng med punktering – ikke blir mer komplisert enn på en vanlig tråsykkel. På den annen side blir skifte av slange på forhjulet noe mer komplisert, fordi strømledningen mellom batteriet og motoren må kobles fra før avmontering.

Forhjuls-motor gir også stor frihet når det gjelder valg av gir og bremser. Med forhjuls-motor er det uproblematisk å montere kjede-gir både foran og bak eller nav-gir i bakhjulet. Det gir også full frihet til å montere pedalbetjent nav-brems i bakhjulet.

Ved siden av at forhjuls-motoren gir ganske god vektbalanse er det en løsning som gir forhjulsdrift. Det betyr i praksis at mens bena gir kraft til bakhjulet, så gir motoren kraft til forhjulet. Dette er imidlertid ikke uten videre noen fordel. Siden sykkelen er laget slik at mesteparten av tyngden er plassert på bakhjulet, betyr det at forhjulet har dårligere feste enn bakhjulet. Dette gir igjen økt risiko for at forhjulet spinner på løst underlag som grus, vått løv, snø og is. Resultatet er at sykkelen lettere mister veigrepet med alt det innebærer av farer.

En annen ulempe med en forhjuls-motor, er at forhjulet blir tyngre. Noe som øker risikoen for punktering og felgskader. Det viktigste er likevel at den økte vekten på forhjulet gjør visse manøvrer tyngre, eksempelvis forsering av fortauskanter.

Bakhjuls-montert motor

Alternativet til å ha motoren på forhjulet, er å plassere den i bakhjulet. En stor fordel med en bakhjuls-montert motor er at kraften leveres til det hjulet som har best veigrep. Det gjør det selvsagt enklere montere av forhjulet ved punktering. Til gjengjeld blir det svært komplisert og tidkrevende å avmontere bakhjulet kombinert med økt risiko for punktering og skade når vekten øker bak, er dette en klar ulempe. Enkelte legger også vekt på at motorstøyen blir mindre hørbar.

Bakhjuls-motoren kan i prinsippet kombineres med kjede-gir både foran og bak, men da nav-motoren bruker opp plassen i bakhjulsnavet, er det svært komplisert og kostnadskrevende å kombinere en bakhjuls-motor med nav-gir. En sykkel med bakhjuls-motor vil heller ikke kunne kombineres med pedalbetjent nav-brems på bakhjulet.

Krankmotoren

Krankmotoren er som navnet antyder montert på kranken. Det vil si midt på sykkelen. En slik motor kalles da også midtmontert eller senter-montert. Denne løsningen er generelt mer komplisert og avansert og derfor ofte dyrere enn nav-monterte motorer.

Den store fordelen med midtmotoren, er at den driver bakhjulet via kjedet. Dermed vil midtmotoren kunne utnytte sykkelens girsystem. Velger en et lett gir, vil det ikke bare bli lettere å tråkke opp de bratteste bakkene, men midtmotoren kan også levere mer moment på drivhjulet.

En annen stor fordel med krank-motoren er at det blir relativt enkelt å avmontere så vel forhjul som bakhjul. Midtmontert motor gir også et lavt tyngdepunkt og en bedre vektfordeling enn alternativene, noe som minsker risikoen for punktering og skade.

Midtmontert motor har også en del ulemper. Da motoren er plassert lavt, vil den kunne redusere sykkelens bakkeklaring, sammen med at den er i en utsatt posisjon egner denne type løsninger seg mindre for hard offroadkjøring. Belastningen og slitasjen på både kjede og girsystem blir også noe større enn med alternativene.