Velg en side

El-sykkelen fikk du til jul for at du skulle komme deg ut mer. Men siden den gang har den stått innerst inne i garasjen, og der har den blitt stående. Arbeid, familieliv og lite overskudd har gjort sitt til at den har blitt nedprioritert, og nå går sommeren på hell. Men det er fortsatt ikke for sent til å få mange mil på el-sykkelen før neste jul.

Det er ikke enkelt å komme i gang med trening, selv om man er motivert og har gode kamerater man kan trene med. Desto verre er det å komme med unnskyldninger, selv om alle er på vei ut i godværet på høsten. Stive ledd og dårlig kondis er det som taler i mot, men også derfor det er enda viktigere å komme i gang. Da er det bare å finne fram el-sykkelen, dersom man har en stående i garasjen.

Man bør ikke kjøre på med en tøff treningsrunde dersom man er helt fersk på el-sykkel. Da bør man først gjøre seg kjent med hvordan sykkelen responderer når man trår til. Det skal lite til før man er oppe i stor fart, og plutselig er man oppe i en vanskelig situasjon. Det kan bli knall og fall om man skulle måtte bråbremse inn mot et veikryss. Derfor er det lurt å finne en avsides vei med lite trafikk. Er veien flat er det til stor hjelp i starten. Ta noen runder i det samme terrenget. Skal man tråkket i terrenget, må man være ekstra påpasselig med å lære seg å ta svinger og tilpasse farten til skogstiene man sykler på.

Når man har blitt vant til å sykle i jevnt tempo, kan man lære seg å sykle i bakker. Man merker at det går lett oppover, og da har man plutselig for lave gir. Girskifte er enkelt når man først kan det, men det er en vanesak hvordan man vil ha girene. Man kan også stille inn på forhånd hvor mye treningseffekt man vil ha. Det må man kanskje tenke på, spesielt om det er slik at man noen ganger skal bruke el-sykkelen til jobb, og av og til på trening. Da vil man ha forskjellig motstand for å få ulik effekt.

Med litt mer motstand vil det bli enklere å stå og tråkke opp bakkene. Da får man litt forskjellig stilling, og man kjenner at pusten øker takten og at melkesyren kommer i lårene. Da kan man forsiktig gire ned eller sette seg igjen.

Vel oppe på bakken, og nå går det unna nedover. El-sykkelen er ganske tung, og den kommer fort opp i fart. Mye mer enn 25 km/t og det er derfor ikke motoren nå jobber. Brems ned i god tid før den trafikkerte veien, og bruk både for og bak-bremser samtidig. Da slites disse ganske likt. Å bråbremse med for-bremsene kan ende med at man styrter over styret. Det er ikke kjekt. Følg med på trafikken og sykle over når det er ledig eller når det er grønn mann. Da skal man i prinsippet trille sykkelen, selv om den er en el-sykkel.

Nå har man fått en god innføring i å sykle på el-sykkelen og jammen var det ikke så farlig. Formen kjennes også mye bedre ut, selv om man sikkert vil ha litt vondt i baken i morgen. Sånt venner man seg til.