De skyter fart i bakkene, og de får deg til arbeid eller til butikk uten å bli det minste svett. Det er ingen grunn til å høre på kritikerne.
Hele ideen om kraft-assistert sykling synes å ergre enkelte forståsegpåere. Når vi snakker om el-sykling, hører man ofte ”det er juks” og ”poenget med sykling er treningen”. Men slik er det jo ikke. Livet er ikke bare en konkurranse, og man sykler ikke el-sykkel kun for treningens skyld. For man får nemlig både trening og mosjon av å sykle på el-sykkel. Man får bare litt ekstra hjelp. Og man kommer seg ut i den frie naturen på en enkel og rask måte. Selv om motorhjelpen kutter på 25 km/t så vil momentet gjøre at det ikke er noe problem å holde farten en god stund. Til og med øke farten på flatene.
Det er derfor mange gode grunner for å kjøpe seg en el-sykkel. Ikke bare fordi man vil sykle med el-sykkel, men også andre grunner. Og det gjelder ikke bare for en liten gruppe spesielt interesserte. Noen forteller at deres gamle far har fått et nytt liv med el-sykkelen. Nå er han ute og mosjonerer hver eneste dag. Andre sier den er helt perfekt for stedet der de bor, med bakker og mye vind. Andre tidligere atleter elsker el-sykkelen nettopp på grunn av assistansen de får fra de motoriserte pedalene. Det hjelper nemlig på de skadede knærne. Uten el-sykkel hadde vi vært nødt til å ha to biler, på grunn av arbeidstidene og henting av barna i barnehagen. Med el-sykkelen får jeg endelig muligheten til å komme meg mer ut, siden jeg har dårlige føtter. Noen tenker på miljøet, og synes derfor el-sykkel er det aller beste alternativet akkurat nå. De siste bare elsker når de passerer noen middelaldrende karer i kondomdress av lycra og sykler med tynne hjul, oppover de bratteste bakkene. Hva i helvete! Hører man bare langt der nede i bakken.
El-sykkel er like rask som bil eller kollektivtrafikk
Mange bruker el-sykkelen til arbeidet. Og mange får seg en stor overraskelse, når de finner ut at det tar jo ikke noe lenger tid enn å kjøre bil. Spesielt i bystrøk vil man merke at det tar like kort tid å komme seg til jobben nå som da man kjørte bil. Det handler selvfølgelig om trafikken. I trafikkerte perioder er ikke gjennomsnittsfarten mye mer enn 15-20 km/t med bil. Til sammenligning kan man sykle på el-sykkelen i rundt 25 km/t uten problem, både fordi det er færre hindringer og bedre sykkelstier enn det var før. Dermed slipper man å blande seg inn i bil-trafikken. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor el-syklistene har så bredt smil om munnen, når de farer forbi køen av biler.
Trafikken forurenser
Så det er nesten ingen grunn for at ikke flere skal gå over til el-sykkel. De som har helsemessige grunner er unnskyldt i denne sammenheng, men for oss andre burde det ikke være noen tvil. Selv ikke en handletur bør foregå med noe annet enn el-sykkel fra nå av. For det finnes mange gode løsninger slik at man kan få med seg flere handleposer på en el-sykkel, slik som denne.
Biltrafikken forurenser mer enn den gjør godt, og forskjellen fra biler og el-sykler kan ikke sammenlignes. Det er for noen bare en bonus, men kanskje egentlig den største årsaken til at flere bør gå over til elektriske sykler eller andre typer kjøretøy. Da vil man ha en god samvittighet og et godt humør når man neste gang setter seg på el-sykkelen man har kjøpt.