Velg en side

Det er ikke alltid enkelt å skille alle de nye el-syklene fra vanlige sykler. Ny teknologi gjør at batteripakkene blir mindre og mindre og syklene selv ser helt like ut som vanlige sykler. Så hvordan kan man med sikkerhet finne ut om den som kommer farende på to hjul sitter og trår for egen maskin eller ved hjelp av el-sykkelens motor.

Bekledningen

Mange av dem som har en el-sykkel, bruker den for eksempel til transport mellom hjemmet og arbeidet. El-sykkelen ble mer og mer populært som alternativ til kollektivtransport eller privat bil, da teknologien ble bedre og lovene endret slik at det ble enklere å bruke. Med lette tråkk oppover bakkene vil man ikke ta seg så mye ut som tradisjonell sykling gjør, og dermed velger mange å bruke sine vanlige klær når de skal ut med el-sykkelen. Det er mye mindre lateks og lycra enn de som trener for den store styrkeprøven. En el-syklist bruker gjerne en allværsjakke og en vanlig bukse og joggesko.

Smilet

Man ser ganske ofte at syklister griner på nesa når de tar i alt de har oppover bakker. Men en el-syklist ser man klart og tydelig smile, for det å sykle på el-sykkel er som en drøm. Men frisk vind i håret og lette tråkk bortover veien. Glade el-syklister vet at de både sparer penger og miljøet. Samtidig holder de seg i form, uten å slite seg helt ut.

Tykk ramme

Selv om batteriet til el-syklene har blitt mindre med tiden, kan man ofte se at rammen har en veldig tykk del, gjerne på seterørets nederste del. Ser man en sykkel med en klump på rammen, tyder det på at det er en el-sykkel. Det er ikke lenge siden batteriet var så stort at man måtte ha det plassert bak på brettet, men i dag er teknologien så bra at batteriet får plass på rammen. Med denne plasseringen, vil man fordele vekten slik at man får mest ut av sykkelopplevelsen.

Alene

Man ser sjelden el-syklister i store grupper som tar opp plassen på veien. De holder seg gjerne på veier det er lite trafikk på, og der trives de godt. For når de har fått besøk av en rekke landeveissyklister på flata, forlater han selskapet oppover bakkene hvor han kan føle seg fri som fuglen. Med jevn fart på 25 km/t er det ingen andre som klarer å holde tempoet når veien slynger seg opp og ned.

Bakketråkket

En av de beste måtene for å se om noen sykler på en el-sykkel, er å observere dem i oppoverbakker. Med lette tråkk, men i overraskende stor fart, vil en el-syklist lett kunne forsere bratte bakker i stort sett samme fart som de hadde inn i bakken. Det er fordi de kan regulere motstanden med giret. Man ser også at el-syklisten sitter oppreist, samtidig som de tråkker oppover bakkene. En som sykler på en vanlig sykkel, ville mest sannsynlig sitte framoverlut, eller reist seg for å få mer kraft ned i pedalene.

Det er ganske enkelt å se forskjell på en vanlig syklist og en el-syklist. Det som er sikkert er at det vil bli flere og flere som velger dette framkomstmiddelet i tiden som kommer. Med stadig flere veier og sykkelstier, vil forholdene ligge til rette for alle el-syklister. Det er viktig for samfunnet og miljøet at forholdene blir lagt til rette.