Velg en side

Det er sagt mye stygt om el-sykler. At de er for late mennesker, er tunge å dra på, og at batteriet har kort rekkevidde, spesielt på kalde dager. At man må lade opp batteriene og at prisene er for dyre. Men det er mange grunner til at man kan bruke el-sykkel selv i Norge.

Det mest negative med el-sykler er at litiumbatteriet har noen begrensninger og har en viss negativ miljøpåvirkning. Det andre er at bilistene irriterer seg over alle de glade el-syklistene på veien.

Men etter hvert som teknologien har blitt bedre og prisene har stabilisert seg, er det mange ting som gjør at el-sykling passer for de fleste, selv på høstkalde kvelder.

Dette er ti gode grunner for å bruke el-sykkel hver dag:

 

  1. Det er en fin måte å komme seg fram og tilbake til arbeid på. El-sykkelen oppnår en jevn fast fart på 25 km/t noe som gjør at man i mange tilfeller kommer seg raskere på jobb enn med bil eller buss. Når man i tillegg får hjelp av den elektriske motoren, blir man ikke svett engang.

 

  1. Med el-sykkel i stedet for bil, vil man spare mange penger. En oppladning av batteriet vil koste noen få kroner, som gjør at engangsinvesteringen av el-sykkelen bare blir barnemat i forhold til innkjøp av en bil. Kjøper man en billig bil, vil man helt sikkert komme til å måtte betale dyre dommer til reparasjoner og vedlikehold, og man må i tillegg betale en rekke avgifter og drivstoff.

 

  1. Man sparer miljøet. Det lokale utslippet er lik null, for det er kun utslipp til produksjon av litiumbatteri som påvirker miljøet. Det er redusere utslippene av klimagasser blir mer og mer viktig, noe som viser seg i flere internasjonale rapporter om klimaet og menneskers negative påvirkning.

 

  1. Man får en treningseffekt av å bruke el-sykkel. El-sykler har et panel ved styret hvor man kan regulere motstanden, eller hvor mye motoren skal jobbe. Jo mindre motoren jobber, jo mer må man selv tråkke for å holde farten. Vil man ha størst mulig effekt, kan man bare tilføre litt motor-hjelp, slik at man på den måten kan holde mest mulig jevn fart.

 

  1. Man vil komme seg langt av gårde med en el-sykkel, og selv om man jobber 50 km fra hjemmet, er det ingen problem å lade opp batteriet mens man arbeider. Da er batteriet full til man skal hjem igjen. Noen el-sykler har mye lenger rekkevidde, opp til 150-180 km. Man kan få noen flotte turer på nye veier man kanskje aldri før hadde oppdaget.

 

  1. Det å forsere bratte bakker blir en lek. Man kan kanskje syklet opp en bratt bakke, men halvveis oppi bakken blir man tatt igjen av en gammel dame. Hun kunne sikkert være ganske sprek for alderen, men så sprek kan nok ikke stemme. Det var nok en el-sykkel hun syklet på. Med el-sykkel kan man forsere bakkene i full fart uten det minste problem.

 

  1. Man kan trene seg opp etter en skade eller slitasje. En el-sykkel kan være et flott steg i riktig retning for folk som vil komme i bedre form. Kanskje har de slitt med skader eller andre kroniske smerter, som har gjort dem stillesittende og inaktive. Med el-sykkelen kan man få en rolig start på en ny start i livet.

 

  1. Med el-sykkelen kan man frakte varer fra butikken eller andre mindre varer. Det beste er å ha en liten vogn som man kan koble på bak, eller en kurv. Derfor kan man handle uten å få dårlig samvittighet for at man kjører bilen til butikken bare 2 kilometer borte.

 

  1. Man kan sette inn el-sykkelen for vinteren eller man kan velge å sko den med vinterdekk med pigger. Da kan man fortsette å sykle selv om snøen ligger hvit.

 

  1. Har man ikke lyst å sykle med den, kan man bare sette den igjen i garasjen og ta bilen for en dag.