Når en skal velge el-sykkel er det mange ting og tenke på. Viktigst er selvsagt hvordan man har tenkt å bruke den. Det er stor forskjell på hva som er ideelt for en helårssykkel og hva en kan nøye seg med dersom en bare skal sykle i penvær. Det er også forskjell på om en skal bruke el-sykkelen til fornøyelsesturer i nærområdet eller om den skal nyttes til transport i utfordrende terreng.
Kjede eller nav
Valg av motor og batteri er viktig, ulike løsninger gir fordeler og ulemper som må vurderes i forhold til forventet bruk. Et annet valg en står ovenfor er valg av gir eller utveksling. Det er i hovedsak to alternative girsystemer å velge mellom, kjede-gir eller nav-gir. I tillegg kommer hvor mange gir en ønsker eller trenger og ønske om maksimal og minimal utveksling.
Kjedegir
Kjedegiret eller åpent, utvendig girsystem er trolig det vanligste i dag. Det kjennetegnes ved at kjedet flyttes mellom tannhjul av ulik størrelse. Tannhjulene kan plasseres både på bakhjulet – der de kalles bakkrans – og på kranken – der de kalles krankhjul eller krank-krans. Bak-kransen består som regel av mellom fem og ti tannhjul, mens det som regel er tre krankhjul, noe som sammen med en ti-girs bakkrans gir potensial for inntil 30 gir. I praksis vil imidlertid antall gir være lavere, fordi en del av tannhjulkombinasjonene vil produsere like eller nesten like utvekslinger.
El-sykler med nav-motor, det vil si motorer som er montert enten på forhjul eller bakhjul, er utrustet med både bakkrans og tre krankhjul. Sykler med krankmotor, også kalt midtmotor, er foreløpig svært sjeldent utrustet med mer enn ett krankhjul. Det betyr at en midtmotor-sykkel normalt må nøye seg med maksimalt 10 gir.
Nav-gir
Nav-gir er imidlertid et alternativ til kjedegiret. Nav-giret, som også kalles innvendig eller lukket girsystem, kjennetegnes ved at alle tannhjulene er skjult inne i sykkelens bak-nav. Det betyr at sykler med nav-gir vanligvis kun har ett synlig tannhjul på bakhjulet og ett ved kranken. Tidligere var det vanlig at nav-gir bare hadde to til tre trinn, men i dag kan en få kjøpt svært avanserte nav-gir med mer en 10 trinn.
Nav-gir kan kombineres med forhjuls montert motor, men er mest vanlig ved montering av krank-motor.
De største fordelene med nav-gir er stor driftssikkerhet og mindre krav til vedlikehold da de fleste bevegelige deler ligger i en lukket enhet som er fylt med olje og fett. Dermed er giret beskyttet mot vann, snø, søle, salt og andre ting som sliter på eller kan ødelegge giret. Dessuten blir det mindre belasting på kjeden og kjeden kan dekkes av en heldekkende kjedekasse.
Når mange likevel velger kjede-gir er nok årsaken først og fremst at nav-giret er dyrere. Dessuten er reparasjon av nav-gir betydelig vanskeligere og dermed mer kostbart enn kjede-giret. For mange er det også viktig at kjedegiret gir et stort spenn mellom høyeste og laveste trinn.
Kombinasjonen midtmotor og nav-gir innebærer også en annen utfordring. Fordi midtmotoren legger kraft rett på kjedet, forutsetter de fleste nav-gir at kraftoverføringen står stille når girskiftet gjennomføres. Dette kan løses ved å stanse tråkket en stund før girskiftet skal gjennomføres. Dette setter større krav til syklisten enn hva andre motor- og gir-kombinasjoner gjør.
Noen vil imidlertid se det som en fordel at en ikke må tråkke for å skifte gir. For å komplisere det hele, må det nevnes at det finnes nav-gir som ikke forutsetter at kraftoverføringen står stille når girskiftet gjennomføres. Selv om dette er unntaket.
Uansett om en velger kjede-gir eller nav-gir, bør en sjekke om girsystemet har lav nok og høy nok utveksling til å tilfredsstille de behovene en har.