Velg en side

Den eksplosive veksten i salget av elsykler fortsetter.

Tall fra Biltema, som dominerer markedet for rimelige elsykler, viser at veksten i interessen for elektriske sykler fortsetter å øke.

– Våre tall for første halvår viser at vi ligger på nivå med veksten samme periode i 2016, det vil si 40 prosent opp, sier Knut R. Svenningsen, som er daglig leder for Biltema i Norge.

Dokumentert eksplosjon

Da Elbilforeningen i mai gikk ut med sin beregning av elsykkelsalget fra 2014-16, var resultatet en bekreftelse på det vi alle kan observere langs norske gater og veier. Elsykkelen er den nye “mosjonsmopeden”, og alle vil ha en.

– Det var en interessant undersøkelse, som viste at elsykkelsalget økte fra rundt 15 000 sykler i 2014, til litt over 35 000 i 2016. Tallene gjør det ikke mindre interessant for oss å være med på denne reisen, sier Svenningsen.

Elbilforeningen har tidligere anslått at det i år vil bli solgt 70 000 elsykler her til lands.

Svenningsen tror ikke interessen vil avta med det første.

– Jeg regner med at vi vil se en god økning noen år til før den stabiliserer seg. Flere modeller vil komme og bruksområdene vil økes, sier han.

Men hvor langt går den?

Rekkevidden er et selvsagt tema når kunder kommer inn i en av Svenningsens varehus for å se på elsykkel.

På papiret står det gjerne at rekkevidden er på fem-seks mil før du må lade.

– Men det er mange faktorer som påvirker den faktiske rekkevidden sykkelen har. Både temperatur, vind og syklistens muskelstyrke spiller inn, sier Svenningsen, som mener det kan være realistisk å anslå at den reelle rekkevidden er fra en halv til cirka tre fjerdedeler av den rekkevidde produsenten oppgir.

Global tendens

Elsykkelmoten er ikke noe særnorsk fenomen.

Når den store, tyske sykkelmessen Eurobike arrangeres i Friedrichshafen i august, er det ventet at elsykkelen vil spille hovedrollen. I Tyskland står nå elsykkelsalget for 35 prosent av det totale sykkelsalget, i følge den tyske foreningen for sportsforhandlere.

Ifølge kommunikasjonssjef Roar Løkken i Syklistenes Landsforening selges det totalt rundt 350 000 sykler i året i Norge.

– Dersom Elbilforeningens ambisiøse beregning om 70 000 solgte el-sykler i 2017 slår til, vil vi ligge cirka ti prosent under Tyskland i elsykkeldekning, sier Løkken.