Mange trodde for noen år siden at el-sykkelen kun var et blaff og ikke kom til å bli populært blant folk flest. Men mange har måtte trekke sine dystre spådommer tilbake, og innsett at el-sykling er noe mange verdsetter. Så hva er det som gjør at folk vil sykle med el-sykkel, selv i Norge hvor man halve året heller bør smette på seg skiene i stedet? Noe av forklaringen kan ligge i den eksplosive økningen man har sett av mosjonister som foretrekker sykling som treningsform.
For å skjønne populariteten og det norske markedet for el-sykler kan man ha noen av disse forutsetningene i tankene. For sykling er både bra for helsen og miljøet. Selv sykling på el-sykkel gir en helseeffekt.
Fordeler med elsykler
*At man kommer raskt fram til jobben
*Det er billig i drift og et lett å lade
*Man trenger ikke å slite seg ut i oppoverbakker og motvind
*Man kan komme seg til jobben uten å forurense miljøet
*Man slipper å sitte i bilkø
*Prisene er overkommelige, spesielt i forhold til bil
*Den gir en treningseffekt
*Man slipper kroppslig slitasje
*Man kan enkelt ta med varer fra butikken fordi man har ekstra motorkraft
*Man har ulike assistansenivå
*Rekkevidden er blitt mye bedre
Mange er fortsatt negative til el-sykler fordi de synes det er mye stress og styr med dem. De har kanskje fordommer og vet lite om hvordan de skal vedlikeholdes og repareres. Som oftest har man flere steder mulighet til å sette sykkelen inn på sykkel-hotell hvor den blir godt tatt hånd og vedlikeholdt for en billig penge.
Ulemper med elsykler
*For dyrt
*Tung og vanskelig å håndtere
*Liten treningseffekt
*Problematisk å håndtere ved punktering
*Kan ikke brukes hele året
*Lite fleksibelt system ved handling, henting i barnehage
*For liten rekkevidde på batteriet
*Uklare regler og misforståelser i trafikken
For å ta ankepunktene fra topp til bunn, så kan man si at det har skjedd mye på el-sykkel fronten de siste årene. Prisene har gått ned for de aller billigste el-syklene, men det koster fortsatt rundt 20000 kroner for en skikkelig bra el-sykkel. Det er likevel mye mindre enn investering i bil. Drifts –og vedlikeholdskostnader på el-sykkel er minimale i forhold.
For noen år siden var de fleste el-syklene veldig tunge, men utviklingen går også der fremover. Man kan få el-sykler langt ned mot 15 kg, mens normalvekt på en el-sykkel er rundt 20-25 kg. Det spiller uansett ganske liten rolle, når man får stor hjelp av motoren.
Noen mener det er liten treningseffekt, og det kan man si dersom man har det på det letteste assistentnivået. Man kan likevel endre på hvor tungt det skal være å tråkke, og dermed kan man bli ganske så sliten selv på en el-sykkel. Og er batteriet tomt, må man jo tråkke hele veien hjem.
Det kan være litt av hvert å sette seg inn i med en ny el-sykkel. Men de fleste ting klarer man selv, ved å lese brosjyrer og ha litt innsikt. Noen ting bør man sette bort, slik som vedlikehold av batteri og motor. Da kan man jo få sykkelreparatørene til å fikse andre ting med det samme.
Brukes om vinteren
El-sykler kan også brukes på vinteren, ved å montere piggdekk. Da er det bare å kle på seg litt ekstra så er det ingen problem for sykling på vinteren. Rekkevidden vil nok gå ned en del, men det er fordi elektronene i batterivæska går saktere i kulde enn i varmen.
Man kan montere brett og ha vesker på siden av sykkelen, og på den måten få med seg ganske mange dagligvarer. El-sykler kan også monteres med barnesete eller barnevogn.
Fremskritt i teknologien
Teknologien går stadig framover og på noen el-sykler har man nesten 200 km rekkevidde.
Det legges stadig mer til rette for transportmidler som ikke forurenser i like stor grad som biler. Derfor vil man finne gode sykkelveier og mulighet for å komme fram i de fleste byer og bygder i landet. Forholdene kommer til å bli enda bedre med tiden.