Velg en side

El-sykler er fortsatt ganske dyre, og mange som tenker på å kjøpe el-sykkel lurer på om de ikke bare kan gjøre om den sykkelen de allerede har til el-sykkel. Andre lurer kanskje på om de kan lage sin egen spesielle løsning.

Under forutsetning av at man har en litt god sykkel er dette fullt mulig. Det er faktisk så enkelt at hvis man er litt nevenyttig kan man gjøre det selv. Jobben er ikke mye verre enn å fikse en punktering. Det er imidlertid en del ting man må være oppmerksom på.

Når man skal velge motorløsning må man være klar over at ulike land har ulik definisjon av hva en lovlig el-sykkel er. Det betyr at det finnes motorer til salgs som hvis du setter dem på en sykkel er det ikke en lovlige el-sykkel i Norge. Norge følger EUs standard. Det innebærer at en sykkel med elmotor for å være lovlig, maksimalt skal ha en motorkraft på 250 watt og motoren skal kun gi hjelpekraft opp til 25 km/t.

Det meste som tilbys av batterier og motorer er produsert i Kina. Siden regelverket varierer fra land til land finnes det mange forskjellige løsninger man kan få kjøpt på nett. Det er fullt mulig å bygge en el-sykkel med 1000 watts motorer på både for- og bakhjul, men den er da langt utenfor det norske regelverket.

En annen ting å ta stilling til er hvorvidt man skal ha motor i kranken eller i hjulnavet foran eller bak. Sykler er ganske godt standardisert når det gjelder dimensjoner. Derfor greier det seg å sjekke hjuldiameteren hvis man skal bytte til nav-motor. Krankmotorer passer i kranken hos praktisk talt alle normale sykler.

Når det er snakk om nav-motorer er det enkleste å kjøpe et komplett hjul som erstatter standardhjulet. Forhjulsdrift er enklest å montere. Her er det ikke noe kjede og girsystem som må tas hensyn til, det er bare å fjerne det gamle hjulet, montere det motoriserte hjulet og betjeningsremediene, samt batteri og kabler. For en nevenyttig mekker med riktig verktøy og under normale omstendigheter tar ikke dette lang tid. Selv om forhjulsdrift er enklest og montere, har en slik løsning en rekke ulemper og anbefales ikke av spesialistene.

Det å montere bakhjulsdrift er noe mer komplisert. Her er det mer å demontere og montere, pluss at man må ta hensyn til girsystemet. Det er helt nødvendig å etterjustere giret når det nye hjulet er montert. Man kan også få bestilt motoriserte bakhjul med forskjellige girsystemer ferdig montert. Det samme gjelder bremseskiver. Motor montert på bakhjulet kan i prinsippet være en utmerket løsning, men for selvbyggere kan det være utfordringer både i forhold til girsystemet, bremser og kabling.

De mest anerkjente løsningene bruker motor i kranken. En motor montert i kranken kan utnytte girene på samme måte som man selv gjør når man sykler. Samtidig blir ikke belastningen på motoren så stor som for andre løsninger og man får lengre rekkevidde. Monteringsarbeidet er ikke spesielt vanskelig dersom man har litt spesialverktøy for å fjerne pedaler, pedalarmer, kranken og montere motoren.

Hvis man ikke har lyst til å mekke selv finnes det en del firmaer som både selger el-sykler og tilbyr spesialløsninger for de som ønsker det.

En god motor med et godt batteri og nødvendig tilkoblings utstyr kommer på vel 10 000 kr. Altså er det ikke så mye å spare. Den største fordelen er nok at dersom man i fremtiden skulle ønske oss en bedre sykkel med hydrauliske skivebremser, dempegaffel og andre mer avanserte løsninger, kan man bare kjøpe en ny, rimelig tråsykkel og flytte over motoren.