Velg en side

Doping i sykkelidretten har vært velkjent helt fra Tour de France startet opp i 1903. Da var det cognac og amfetamin som var tingen, etter som de umenneskelige klatringene opp stupbratte fjell ble innført. Senere var det mer avanserte måter å dope seg på, med anabole steroider, bloddoping, EPO også videre. Men i de senere år har også spekulasjonene gått på om man rett og slett har dopet selve utstyret, sykkelen. Det var etter de skandaløse avsløringene til U.S Postal og Lance Armstrong, at diskusjonene virkelig tok seg opp. Var det virkelig mulig at de både hadde dopet utøverne og syklene samtidig. I senere tid har både en profesjonell og en amatør blitt tatt med sykkel-doping. Det vil si at de hadde montert en motor inne i ramma, som gav dem ekstra kraft opp de bratte bakkene.

Selv om prinsippet er det samme som på ordinære el-sykler, så er ikke bidraget like stort på en vanlig racer som er påmontert en motor inni ramma. Eller er effekten om ikke enda større? Det som finnes på internett av informasjon rundt el-motorer i sykkelsporten er skremmende. Vi skal her se på noen fakta om det ekspertene kaller mekanisk doping.

Motoren

Det finnes mange løsninger for å plassere en motor på en sykkel. De fleste man ser i butikken, har motoren festet i kranken, med et batteri plassert utenpå ramma. Ved mekanisk doping i sykkelsporten er motoren og batteri plassert inne i ramma. Den er sylinderformet og er om lag 20 cm lang. Den er festet til kranken, og ved hjelp av en knapp festet på styret kan man sette i gang motoren. Igjen ved å trykke på knappen, slår man av motoren. Det finnes løsninger der man kan feste batteriet i en seteveske som henger under setet, men i sykkelsporten er ikke dette vanlig. Derfor er batteriet også gjemt i rammen. Dette er helt vanlige løsninger som kan handles i butikker og på nett. Denne sykkelen selges på nettstedet ebay.com.

Detaljer i styret

Det er montert en knapp i styret slik at syklisten kan aktivere og deaktivere den gjemte motoren. Akkurat som i denne videoen, kan man se hvordan man kan sette i gang motoren ved å trykke på knappen. Det var en slik sykkel den belgiske syklisten Femke van den Driessche ble tatt med. Noen har knappen montert under setet, godt gjemt, og ikke til sjenanse.

Bidraget

Det er mange forskjellige meninger om hva en slik motor kan bidra med. Men ekspertene i GCN, blant annet den tidligere syklisten Dan Lloyd, mener at en slik motor kan yte 100-200 Watt over 1 time. I toppsykling vil dette kunne gjøre at enkelte syklister kan dra fra de andre når bakkene kommer. Sykkelen som er brukt i eksempelet har godt utstyr, men det kan tenkes at de proffe kan skaffe enda mer avanserte systemer. Både når det gjelder vekt, bruk og bidrag.

Brukes mekanisk doping i sykkelsporten?

Det er fortsatt det store spørsmålet som alle ønsker å finne ut. De fleste som elsker idretten og som tror på syklistenes uskyldige svar, tror ikke mekanisk doping foregår. For i tillegg til teknologien, foretas det stadige kontroller med såkalte skannere før, under og etter store sykkelritt. Det er da aldri blitt oppdaget motorer i rammene.

Men det er ingen tvil om at motorer som kan gjemmes i rammen er en stor industri. For de fleste er det ikke noe nytt, og det er rart om ikke de profesjonelle lagene har vurdert mekanisk doping, med tanke på hvor mye penger det er i idretten. Uten å anklage noen, er disse opptakene av Fabian Cancellara utrolig mistenkelige.