Vi lever i fremtiden! Alt i alt har teknologien forbedret våre liv, enten det er gjennom gjennombrudds medisiner, fornybar energi eller nye sportsider for å holde oss aktive (og leve) lenger … en av disse endringene er en elektrisk sykkel. Du har kanskje allerede sett en av disse gli gjennom gatene dine. Spørsmålet er, er det verdt all sprøytenarkoman, spesielt for våre syklister?
Kallenavnet ‘E-sykkel’ (også kalt motorsykkel eller booster sykkel), kan det være den største adopsjonen av grønn transport i tiåret. ‘Sykling er allerede grønt’ kan du si, men det er mer enn det. Tenk på at i stedet for små bensinscootere i stedet for vanlige sykler. E-sykler bruker oppladbare batterier som kan kjøre opptil 25 til 45 km / t, mye raskere enn de fleste ville sykle, og få deg raskere og i bedre form til destinasjonen. I et nøtteskall tilbyr de billig transport, energieffektiv og utslippsfri transport, som også har fysiske og helsemessige fordeler.
Men hvorfor er dette så bra? Her er flere fordeler som vil fjerne all tvil og få deg til å tenke på å kjøpe en E-sykkel … forbered deg på den beste turen i livet ditt!
Assistert sykling
El-sykler har det de kaller batteridrevet assistent. Teknisk sett er dette en maskin integrert i sykkelen for å gi pedalene et løft. Dette kan redusere stress og innvirkning på knær og lår. Si farvel til svette turer.
Det er e-sykler som har spesifikk boosting-teknologi som kan hjelpe deg med å erobre åser og stigninger, slik at du ikke trenger å bekymre deg for noe utfordrende terreng. Mennesker i alle aldre og helse kan sykle feilfritt og mye lenger med en E-sykkel. Lengre turer betyr mer utsikt og flere muligheter for lunsjstopp og leking! Sjekk mer for litt frekk leking på turen her.
Rask og fleksibel
Teknologien gir deg den ekstra oomphen du trenger for å tilbakelegge kilometer avstand med liten innsats. Du kan også fremdeles dra nytte av flerfunksjonsfeltet og stiene som er trafikkfrie, strålende hvis du bor i en by for å kutte pendeltiden din. Disse blir mer og mer populære i byene ettersom regjeringer og råd oppfordrer folk til å gi opp bilen sin.
Syklene har blitt utviklet gjennom årene og ser nå nesten ut som en vanlig sykkelramme, med bare den subtile ‘hummen’ som gir dem bort. Dra nytte av den smidige formen og holdbarheten til en E-sykkel uten at noen er klokere!
Forbedre kondisjonen
Ifølge en studie av forskere ved Sveits Universitetet i Basel er det like bra å sykle som vanlige sykler for å forbedre kondisjonen. Selv om det er pedalassistert å sykle med en e-sykkel, er det fremdeles en trening, og det er bra for helsen din, både mentalt og fysisk. Hvis du er mer opptatt av trening, er det tilpassbare sykler som passer for trening, prøv å se på og sammenligne disse før du kjøper en E-sykkel.
Har e-sykler ulemper?
Åpenbart er jeg en stor fan av teknologien, og det er sant at bredden på produktene har vokst, takket være bred aksept i Asia og Europa, men det er noen ting e-sykler fortsatt sliter med.
Hvis du er en puristisk terrengsyklist som til å begynne med knapt er akseptert på turstier, kan e-sykler virke som en trussel. På samme måte som snøbrett pleide å være forbudt på skisteder som Vail Colorado på 80-tallet, er e-sykler fremdeles i sine tidlige dager. Etter hvert ble snowboard mainstream, og Burton hjalp til med å få masseaksept ved å lansere et viralinitiativ som utfordrer hold-resorts. I disse dager er Deer Valley Utah et «ski-only»-feriested, men du kan snowboard stort sett overalt ellers, og jeg føler at det også vil bli tilfelle med e-sykler. Når teknologien blir bedre forstått og verdsatt, vil den ikke føles så truende for noen. Jeg synes tradisjonelle sykler er helt ærlig, og jeg eier fortsatt en for stille, lettvekts cruise.
For å være ærlig bruker jeg det mest på våte og snødekte dager eller når jeg parkerer over natten i områder med høy kriminalitet der tyveri eller hærverk kan være en risiko. Når det er sagt, har jeg nylig hentet sykkelforsikring og føler meg mye mer komfortabel fra tyveri og ansvarsperspektiv. For å oppsummere ulempene med elektriske sykler: de pleier å være tyngre, høyere og nesten alltid dyrere enn tradisjonelle sykler.