Antall ulike el-sykkel-modeller på det norske markedet nærmere seg hundre og vokser fra dag til dag. I 2015 ble det solgt om lag 20 000 el-sykler, noe som var en dobling fra året før og en regner med at antall solgte el-sykler i 2018 kan komme opp i 60 000 i følge Teknisk Ukeblad.
El-sykler finnes i alle prisklasser, fra små sammenleggbare varianter til 5.000 helt opp til 100.000 kroner for de mest ambisiøse treningsmodellene.
Valg av el-sykkel er i tillegg til mer individuelle preferanser, avhengig av hva man først og fremst har tenkt å bruke sykkelen til.
Det er stor forskjell på hva som egner seg best til pendling fram og tilbake til jobben og hvilke behov man har dersom landeveis kjøring eller terreng kjøring er det man tenker på. En bør også ta hensyn til om sykkelen først og fremst skal transportere en selv eller om en også skal bruke sykkelen til å transportere andre ting eventuelt barn.
I følge Din Side er det godt voksne mennesker som er hovedmålgruppa for el-sykler. Dette er ofte folk som ikke lenger har helse til å sykle på vanlig vis, eller om folk som ikke kan kjøre bil mer. Denne gruppen er som oftest mer ute etter komfort enn ytelse. For disse lager de fleste el-sykkel produsenter modeller med oppreist sittestilling, bredt styre og stort, komfortabelt sete. En by-sykkel skal være komfortabel, effektiv og lett å sykle. Dette er sykler som skal brukes et par ganger i uken på korte til moderate distanser. Dette er sykler som også egner seg til pendling for dem som bor nært arbeidsplassen.
Skal en sykkel fram og tilbake til en arbeidsplass som ligger mer enn noen få kilometer unna hver eneste ukedag hele året, er det fornuftig å glemme billigsyklene og i stedet investere i kvalitet.
Til denne bruken bør batteriet sitter i eller på seterøret, og ikke på bagasjebrettet. Dette både av sikkerhetsmessige grunner og fordi batterier på bagasjebrettet lettere kan løsne. Med batteriet på seterøret blir også vektbalansen bedre. Skal en sykle langt er det også viktig at samspillet mellom motor og pedalbruk er best mulig, det betyr at krankmotor langt er å foretrekke framfor løsninger som overfører kraften via kjede eller hvor motoren er montert på forhjulet.
Skal en bruke sykkelen til transport av varer eller barn er el-sykkelen en glimrende løsning for å kompensere den ekstra vekten. Det er imidlertid viktig å passe på at motoren og batteriet tåler den ekstra vekten. Det kan derfor være lurt å velge litt kraftigere saker enn en ville ha gjort dersom en bare skulle frakte seg selv.
Det finnes el-sykler som for eksempel svenske Livelo som er skreddersydd for barne-transport.
I København og Amsterdam ser en ofte folk som frakter tunge ting på fantasifulle sykler som vi sjeldnere ser i Oslo eller andre norske byer.
Men også her i landet har folk fått øynene opp for at el-sykkelen kan være et godt alternativ til bilen for varetransport. Det finnes både vanlige og el-sykler med integrert bagasjevogn, og sykler som har ulike typer tilhenger. En spesiell løsning er de såkalt longtail-syklene. Dette er sykler der bakdelen er forlenget kraftig, slik at det er plass til for eksempel to barn eller en stor bag på bagasjebrettet. Man kan også montere lange sykkelvesker på sidene, slik at man får med seg ekstra bagasje.
For spesielle formål finnes det også sammenleggbare el-sykler som en enkelt kan ta med seg i bilen eller båten.
Ettersom det finnes et stort utvalg i el-sykler beregnet på ulike bruksområder, samtidig som behovene varierer sterkt fra person til person, er det et godt råd både å sjekke de opplysninger som finnes på nettet og ikke minst benytte anledningen til prøveturer før en velger en el-sykkel som passer akkurat for deg.